שגיאות כתיב

כל מה שחשוב לדעת על שגיאות כתיב במקום אחד.

שגיאות כתיב איור

שגיאות כתיב: איך משפרים את ההבעה בכתב?

כולנו ביצענו ונבצע בחיינו טעויות כתיב ושגיאות כתיב. זה קורה גם לכותבים המנוסים ביותר ואפילו לחברי האקדמיה ללשון עברית. הבעיה היא שבעבור חלק מהילדים, בני הנוער והמבוגרים – לא מדובר בשגיאות כתיב נקודתיות, אלא באתגר מתמשך אשר עלול לייצר לא מעט קשיים, לפגוע בביצועים בלימודים ובעבודה ואף להזיק לביטחון העצמי ולתחושת המסוגלות.

כדי להשתפר בהיבט הזה, קודם כל חשוב להבין ממה נובעות השגיאות האלו, באילו תדירות הן מופיעות ואילו כלים יוכלו לעזור להפחית אותן עם הזמן.

מהם הגורמים לשגיאות כתיב אצל ילדים או מבוגרים?

שגיאות כתיב אצל ילדים, בדיוק כמו טעויות כתיב אצל מבוגרים, עלולות לייצר לא מעט מבוכה וגם תפיסות שגויות של החברה באשר לרמת האינטליגנציה והיכולות הקוגניטיביות. כיום יודעים ששגיאות כתיב, בייחוד אם הן מופיעות בתדירות גבוהה, אינן קשורות לאינטליגנציה אך עשויות להעיד על אתגרים נוספים שאולי לא קיבלו הכרה ומענה עד כה.

לדוגמה, שגיאות כתיב יכולות להצביע על הפרעות קשב וריכוז (ADHD), על לקויות למידה או על אתגרים הקשורים בוויסות החושי. גם אתגרים רגשיים, בעיות זיכרון, פגיעה מוחית או קשיים במוטוריקה עדינה יכולים להגביר את שיעור השגיאות.

רבים מכירים גם את הקשר בין דיסלקציה ושגיאות כתיב – ואכן, אנשים נוטים להתייחס יותר בסלחנות לטעויות במקרה הזה. עם זאת, במקרים רבים, ילדים ומבוגרים מרבים לטעות בלי שנמצאו הסיבות העמוקות לכך. בהיעדר אבחון לקויות למידה, הסביבה תהיה פחות סלחנית לטעויות אלו, מה שעלול להעצים (שלא בצדק) את תחושת הכישלון והתסכול.

לכן, בכל מקרה שבו רואים קושי מתמשך בהבעה בכתב – בין אם מדובר בילדים שמתקשים בלימודים, או בשגיאות כתיב בגיל מבוגר – כדאי לעבור אבחון דידקטי מעמיק כדי לזהות את שורש האתגר ולהתאים תוכנית עבודה שתשפר את המצב.

סוגי שגיאות כתיב נפוצות

שגיאות כתיב נפוצות יכולות להתבטא בדרכים שונות. בספרות המקצועית נהוג לחלק אותן לכמה קבוצות עיקריות:

שגיאות כתיב מורפולוגיות – אלו שגיאות כתיב שמתבטאות באיות לא נכון של מילים מסוימות, מתוך פערים מסוימים בידע הדקדוקי, אשר לא מאפשרים לכתוב את המילה כמו שצריך. כך לדוגמה, במקום "לשווא", יש שיכתבו "לשב". דוגמאות נוספות – "עכשיו-עכשב", "עיניים-אניים".

שגיאות כתיב הומופוניות – אלו שגיאות שמזכירות טעויות מורפולוגיות, אך שונות מהן מעט. שגיאות אלו קשורות במילים שאפשר לקרוא אותן כמו שצריך על אף השגיאה ולהבין את משמעותן – אך הן נגרמות משימוש באותיות דומות שנהגות באותה הצורה, כמו כ-ק, ס-ש, א-ה-ע ועוד. כמה דוגמאות: שולכן (שולחן), בכבוק (בקבוק), פרכים (פרחים).

שגיאות כתיב אורתוגרפיות – שגיאות נפוצות אלו מתבטאות בהחלפה של אותיות דומות (כמו ג' ו-ז' בכתיב) או שימוש לא נכון באותיות סופיות. דוגמאות: זמל (גמל), עגץה (עגלה), גנב (זנב).

שגיאות כתיב פונטיות – אלו שגיאות שמקשות על הקורא להגות את המילה שהתכוונו אליה. טעויות אלו יכולות להתבטא בהשמטה של אותיות מתוך המילה (ארחה – ארוחה), הוספה של אותיות (התחלחלה-התחלה), החלפה (סיכול) של אותיות (בריחה-בחירה) או שימוש לא נכון באותיות הניקוד (איר-אור).שגיאות פונטיות יכולות להתבטא גם בהחלפה של אותיות עם צלילים דומים כמו "ספתא".

שגיאות כתיב תמונה

אסטרטגיות לשיפור שגיאות כתיב

כדי לשפר את יכולות הכתיבה ולהפחית את השגיאות, קודם כל חשוב להבין מהם הגורמים העמוקים שמשפיעים על האתגר הזה. אם לדוגמה קיימת הפרעה נוירולוגית אשר משפיעה גם על המוטוריקה העדינה, ייתכן שהיא תגרום גם לכאבים ולאי נוחות בזמן הכתיבה, רק מעצם החזקת כלי הכתיבה. לחילופין, אם הקושי נגרם מדיסלקציה או לקויות למידה שונות, ניתן יהיה לגבש תוכנית טיפולית, תוך שימוש בהקלות בלימודים.

כמובן שלאחר שמזהים את הסיבות לטעויות הרבות – בין אם מקבלים אבחון ספציפי ובין אם לא – תרגול של הכתיבה בהחלט עשוי לסייע בשיפור המצב, בטח אם מדובר בטעויות ספציפיות שחוזרות שוב ושוב. בעבור רוב האנשים, כתיבה היא פעולה אוטומטית שלא מקדישים לה יותר מדי מחשבה. כדי שהיא תהפוך לכזאת – נדרש לתרגל אותה כל הזמן – תוך התמקדות במילים שמזהים כי שוגים באיות שלהן באופן קבוע.

ייתכן כי גם הקלדה במחשב או בטאבלט תוכל לסייע למתקשים, בייחוד למי שמתמודדים עם שגיאות הומופוניות, מורפולוגיות ואורתוגרפיות שהצגנו כאן במדריך.

דרכי טיפול בשגיאות כתיב

הוראה מתקנת לשגיאות כתיב יכולה לסייע לכל מי שמתקשים עם היכולת החשובה הזאת – ילדים, בני נוער ומבוגרים כאחד. המטרה של הוראה מתקנת היא להתאים את כלי הלימוד למאפיינים הייחודיים של כל תלמיד. כדי שהתוכנית באמת תהיה יעילה, נדרש אבחון דידקטי מקיף ומקצועי – אשר יסייע להבין מהם האתגרים שעומדים בפניכם – ואיך להתגבר עליהם בצורה המיטבית.

האבחון עצמו, נדגיש, כבר מכניס המון הבנה וחמלה לחיים. בהמשך, ברגע שמבינים את הסיבות העמוקות לקושי, ניתן להיעזר בהוראה מתקנת כדי ללמוד להפחית את השגיאות באמצעות תרגילים, משחקים ואסטרטגיות מוכחות שכבר סייעו לשורה ארוכה של תלמידים לצמצם את הפערים ולשפר את יכולות הקריאה והכתיבה.