אבחון דידקטי

כל מה שחשוב לדעת על אבחונים דידקטיים במקום אחד.

אבחון דידקטי איור

מה זה אבחון דידקטי?

אבחון דידקטי הוא תהליך שבו בודקים את היכולות הלימודיות של הילד או המבוגר, ביניהן קריאה וכתיבה, עיבוד מידע, יכולות ארגוניות ואסטרטגיות למידה.

אבחונים דידקטיים מאפשרים לזהות לקויות למידה שונות, למפות את הגורמים לקשיי הלימוד וליצור תמונה מדויקת יותר של הנקודות שאותן צריך לחזק כדי לייעל את תהליך הלמידה.

בזכות חוות הדעת המקצועית שנערכת בסיום האבחון, מתקבלות המלצות לתוכניות טיפוליות ולהתאמות רלוונטיות כדי שהנבדק יוכל לשפר את ההישגים הלימודיים שלו וליצור לעצמו למידה יעילה ומתגמלת יותר במסגרות החינוך ומחוץ להן.

המאבחן הדידקטי לא חייב להיות פסיכולוג מוסמך, אך הוא צריך להיות מוסמך בביצוע אבחונים דידקטיים ומוכר על ידי משרד החינוך.

מה ההבדל בין אבחון דידקטי ופסיכודידקטי?

אבחונים דידקטיים ופסיכודידקטיים מתמקדים בקשיים ביכולות הלימודיות של הנבדק, אך בזמן שמאבחנת דידקטית תתמקד בכישורי הלמידה באופן בלעדי, מאבחנת פסיכודידקטית תבחן גם גורמים אפשריים אחרים בתחום הרגשי (למשל בעיות חברתיות) או הקוגניטיבי (למשל IQ נמוך).

הבדל נוסף הוא שאבחון דידקטי מבוצע על ידי מאבחנים דידקטיים שהוסמכו לכך באופן רשמי, ולאו דווקא משמשים כפסיכולוגים מומחים בתחום. לעומת זאת, אבחון פסיכודידקטי מבוצע אך ורק על ידי פסיכולוג מוסמך וזאת מכיוון שהאבחון כולל גם מבחנים פסיכולוגיים שדורשים את ההכשרה המתאימה לכך.

יש לסייג כי מכונים מסוימים מבצעים את האבחון הדידקטי עם מאבחן רגיל, ורק את האבחון הפסיכולוגי הנוסף מבצעים בנפרד עם פסיכולוג מוסמך.

ניתן לסכם כי האבחון הפסיכודידקטי הוא מעין הרחבה של האבחון הדידקטי, כי מלבד בדיקה של לקויות למידה וקשיי למידה, הוא גם בוחן גורמים רגשיים וקוגניטיביים.

חשוב גם לציין כי אף שניתן לקבל התאמות רבות במסגרות החינוך בזכות האבחון הדידקטי, קיימות התאמות מסוימות שבגינן כן יידרש לבצע אבחון פסיכודידקטי – כמו למשל שעות שילוב בבית הספר או רמה גבוהה יחסית של התאמות במבחני הבגרות.

אז איך תדעו אם לפנות לאבחון דידקטי או פסיכודידקטי? מכון מקצועי לרוב יבצע עמכם שיחה מקדימה לבירור כל הפרטים ובמקרה הצורך גם תיקבע פגישת ייעוץ עם איש מקצוע, טרם קביעת האבחון המתאים, כדי להבין איפה נעוצים הקשיים ומה הצרכים הרלוונטיים.

מתי ניגשים למבחן דידקטי?

רבים ניגשים למבחן דידקטי לאחר המלצת הגורמים החינוכיים לעשות כך כדי להשיג את ההתאמות הנדרשות לפני המבחנים, אבל לא חייבים "לחכות" לדרישה של בית הספר.

למעשה, עדיף להגיע לפני שהקשיים מחמירים ומשפיעים על בטחונו של הילד, ולמצוא תוכניות טיפול בלקויות למידה מתאימות שיעזרו לו לצמצם פערים לפני שהם גדלים, כלומר כבר שהקושי הלימודי מתחיל להראות את סימניו.

אילו סימנים יכולים להעיד על קושי לימודי?

* קושי בקריאה או בכתיבה – למשל בהגיית הנקרא או בביצוע טכני של פעולת הכתיבה.

* קושי בהבנת הנקרא – המתבטאת גם בקושי להסיק מסקנות, לזכור חומר מסוים או להביע אותו בעל פה או בכתב.

* קושי במתמטיקה או באנגלית – למשל קושי בחישוב מספרים או קושי ברכישת שפה זרה.

* הישגים נמוכים – מבחנים או עבודות בציונים נמוכים, למרות שהושקעה בהם עבודה ומחשבה, יכולים להוות סימן, אך גם תחושות של תסכול בישיבה על שיעורי בית או בזמן השיעורים עצמם.

* פער בין פוטנציאל שכלי ובין המציאות בפועל – כאשר הילד מבין ויודע את החומר אך זה לא משתקף בביצועים הלימודיים שלו, ייתכן שיש לקויות למידה שמונעות ממנו להפגין את מלוא יכולתו הקוגניטיבית.

אבחון דידקטי תמונה

מה מקבלים מביצוע אבחון דידקטי לילדים?

אילו הקלות והתאמות ניתן לקבל ממשרד החינוך לאחר ביצוע האבחון?

* מבחן בעל פה והכתבת הבחינה – במקרה שקיימת לקות למידה של קריאה וכתיבה (למשל דיסלקציה), קיימת אפשרות לבצע את המבחן בדיבור בלבד, כלומר שהבוחן יקריא את השאלות לאט ובצורה ברורה כדי שהתלמיד יבין ולא יצטרך לנסות לפענח את המבחן לבדו, או שהתלמיד יסביר את התשובות בעל פה לבוחן במקום להסתבך עם הכתיבה שלהן, או שתי ההתאמות יחד. התאמה כזאת מאפשרת לילד להתמקד במבחן עצמו ולא בקושי של הקריאה והכתיבה שגוזל לו זמן, לא מבטא את יכולותיו ומקשה עליו להתרכז בדברים החשובים בבחינה.

* תוספת זמן למבחן רגיל – במקרה שקיימת בעיה בניהול וארגון הזמן, או לקות למידה קלה שבה ניתן לקרוא ולכתוב אבל זה לוקח יותר זמן מהרגיל, קיימת האפשרות לקבל הארכה של זמן הבחינה. התאמה כזאת מאפשרת לילד לא להילחץ מכך שהוא לא יספיק את הבחינה בזמן המוגבל, וכך הוא פנוי לארגן את מחשבותיו בנחת, לקרוא בצורה יסודית, לכתוב כמה טיוטות של תשובה וכן הלאה.

* שימוש בכלי עזר רלוונטיים – במקרה שבוצעו הרחבות לאבחון הרגיל ונערכו גם מבדקים הנוגעים לחישוב מתמטי ולהוראת אנגלית, התוצאות עשויות לזכות את הילד בשימוש בכלים מסוימים שיקלו עליו בזמן הבחינה, כמו למשל מחשבון, דף נוסחאות מורחב או מילון ממוחשב במקום כרכי המילון הרגילים.

* מבחנים מותאמים – קיימות עוד אפשרויות למבחנים מותאמים עבור לקויות למידה ספציפיות. למשל מי שלוקה בדיסגרפיה (לקות כתיבה) יקבל מבחן מותאם במחשב וכך יוכל לענות את תשובותיו בהקלדה במקום להיאבק על כתיבת האותיות השונות.

חשיבות אבחונים דידקטיים מחוץ למסגרות החינוך

ישנה סברה כי רק מי שלומדים במסגרת חינוכית ונדרשים לבצע מטלות לימודיות או לגשת למבחנים – זקוקים לאבחון דידקטי לאיתור בעיותיהם. אך האמת היא שאבחון דידקטי יכול לסייע גם מחוץ למסגרות חינוכיות.

אמנם, מרבית האבחונים הדידקטיים נעשים בשלב בית הספר, כי שם מתגלים הקשיים הראשוניים, אך לקויות למידה עלולות להפריע לנו גם בתפקוד היומיומי הבוגר – ביצוע מטלות פשוטות בעבודה, ארגון של סדר היום שלנו, למידה של דברים חדשים, התנהלות פיננסית ועוד.

כך לדוגמה, לקות למידה הקשורה לקריאה או לכתיבה עלולה להוות מכשול ברוב סוגי העבודות כיום, שבהם נדרש לקרוא מיילים ותכנים אחרים, לסכם מידע וללמוד יכולות חדשות.

לקות למידה הקשורה לחישוב מספרים (דיסקלקוליה) עלולה להקשות בסידורים יומיומיים הקשורים לקניות, ואף להתנהלות כלכלית אחרת הקשורה לכספים, כמו התייעצות בבנקים או אפילו השקעות ומשכנתא.

כמו כן, ישנם קשיים לימודיים שאינם ספציפיים ללמידה קונקרטית, אלא שייכים לאסטרטגיות למידה כלליות ולכן עלולים להשפיע גם על תפקודים אחרים.

אנשים בעלי קשיי למידה עלולים להתקשות בחשיבה מאורגנת או בביצוע מטלות בצורה יעילה, הם עלולים לסבול מאיטיות בביצוע משימות, כי ניהול הזמן שלהם לא תמיד נכון ועוד.

לפעמים, עצם ביצוע האבחון יכול לעזור, כי אפילו הידיעה על לקות למידה מסוימת, עשויה לתת לאדם תחושה טובה יותר ותשובה הגיונית לשנים ארוכות של קשיים לימודיים והישגים נמוכים שפגעו בביטחונו.

סבסוד אבחון דידקטי לדוגמא

אבחון דידקטי כמו אבחונים רבים אחרים, עלולים להיות יקרים בשל המורכבות שלהם והצורך לבצע אותם במכונים מוסמכים עם אנשי מקצוע מומחים. עם זאת, קיימות אפשרויות סבסוד שונות לאבחון דידקטי פרטי.

כך לדוגמה משרד החינוך עשוי לממן אבחון לקויות למידה לתלמידים המגיעים ממשפחות המשתכרות מתחת לממוצע במשק, ומשרד הביטחון מממן אבחונים כאלו למי שהוגדר כיתום במשפחה שכולה.

כמו כן, קיימים מרכזי אבחון ותמיכה ללקויי למידה ברשויות מקומיות ברחבי הארץ, ותלמידים המתגוררים בתחום אותה רשות יכולים לעיתים להיבדק אצלה באופן מסובסד.

קיימים גם עמותות וארגונים פרטיים שבתנאים מסוימים יכולים לסבסד או לממן אבחון מסוים, בתלות במאפייני הילד או המשפחה.

חשוב לבדוק את האפשרויות השונות לסבסוד או למימון עוד בטרם הפנייה למכון המאבחן, כדי לראות האם הסבסוד יתקבל ואילו תנאים נדרשים עבור כך.