דיסלקציה

כל מה שחשוב לדעת על דיסלקציה במקום אחד.

דיסלקציה איור

מה זה דיסלקציה?

דיסלקציה היא מונח שמגיע מיוונית ופירושו הפשוט הוא "קושי עם מילים". זו אינה תופעה חדשה, למעשה היא מוכרת כהפרעה נוירולוגית התפתחותית עוד מהמאה ה-19. בעברית התופעה מכונה בפשטות "לקות קריאה", אך למעשה תחת המונח הזה ישנן כמה הפרעות שונות שלכל אחת מהן מאפיינים ייחודיים משלה.

באופן כללי, ילדים ומבוגרים שסובלים מדיסלקציה יתקשו בקריאה, באיות או בכתיבה – וכן עלולים לסבול מקושי לעבד מידע חדש שהם קוראים, לשלוף אותו בשלב מאוחר יותר ולהשתמש בו בהמשך. במקרים מסוימים, ההפרעה תהיה כרוכה גם בקשיים להתמצא במרחב ובזמן, בבעיות בתפיסה, בשיווי משקל משובש, בבעיות בתקשורת ובקושי להחזיק כלי כתיבה.

מדובר בתופעה נפוצה ביותר, כאשר על פי ההערכות, כ-10 אחוזים מהתלמידים והסטודנטים בעולם מתמודדים איתה. הקשיים בקריאה ובעיבוד המידע, נדגיש, אינם מעידים על היכולות הקוגניטיביות או על מנת המשכל של הילד או המבוגר. למעשה, מומחים רואים כי כאשר מאבחנים את הבעיה ביעילות ומציעים טיפול מתאים – ניתן לשפר במידה ניכרת את הסיכויים להצלחה בלימודים ובקריירה בעתיד.

סוגי דיסלקציה

בחלק מהמקרים, ילדים ומבוגרים עלולים לפתח דיסלקציה נרכשת – כלומר כתוצאה מפגיעה, חבלה או דלקת. אצל אחרים זו תהיה דיסלקציה התפתחותית – כלומר הפרעה שנובעת ממקור תורשתי או מסיבוכים בהיריון או בלידה. כיום יודעים שדיסלקציה התפתחותית יכולה להיגרם בין היתר כתוצאה מהרעלה בהיריון, אי ספיקת חמצן של התינוק או גורמים נוספים בתקופה הזאת.

ובנוסף לחלוקה הזאת, יש כמה סוגי דיסלקציה שונים שחשוב להבחין ביניהם:

* דיסלקציה ויזואלית – זהו קושי בסריקת מידע חזותי ומיקוד העיניים כדי לקרוא שורות של טקסט או להפריד בין דמויות לבין הרקע שמאחוריהן. הסובלים מהפרעה זו יתקשו להפריד בין אותיות דומות, כמו לדוגמה p ו-q והקריאה תרגיש להם כמאמץ שיכול גם להיות קשה מנשוא. רבים מהם מדווחים על כאבי ראש ואפילו מיגרנות כתוצאה מהקריאה, בגלל התרחבות כלי דם במוח בעת המאמץ.

* דיסלקציה פונולוגית – זהו קושי בעיבוד מידע פונולוגי – כלומר בהגייה נכונה, תנועות ועיצורים. במילים פשוטות, מי שסובלים מההפרעה הזאת יתקשו לבטא את עצמם בעל פה או לפתח אוצר מילים. הם יכולים להתקשות גם בפיענוח קולות, באיות ובניסוח בכתב ובעל פה.

* דיסלקציה לקסיקלית – סמנטיקה לקסיקלית מתייחסת להבנת המשמעות של מילים – ולכן גם דיסלקציה לקסיקלית מתייחסת לקושי לקשר בין מילה חדשה שקוראים בספר לבין משמעות ברורה שניתן יהיה לזכור לאורך זמן. במקרה כזה, ייתכן שיופיעו גם קשיים באיות של מילים.

* דיסלקציה משולבת – ישנם גם ילדים ומבוגרים שסובלים מיותר מסוג אחד של דיסלקציה שהכרנו כאן. כיום חוקרים עדיין לא יודעים להסביר מדוע בדיוק זה קורה, אך זה בהחלט מצב שקיים וחשוב להיות מודעים אליו.

דיסלקציה: מהם המאפיינים והאם אפשר לבצע אבחון עצמי?

אבחון של דיסלקציה חייב להתבצע על ידי גורם מוסמך – ותכף נעסוק בכך בהרחבה. עם זאת, חשוב שגם ההורים והמורים יהיו מודעים לסימנים שעלולים להעיד על דיסלקציה – ויפנו את הילד לאבחון במידת הצורך. כמו עם הרבה מצבים רפואיים אחרים, גם כאן, ככל שנקדים לטפל בבעיה, כך יהיה קל יותר להפחית את השפעתה על חייו של הילד. כדי לעשות זאת, חשוב להיות ערים לכמה נורות אזהרה משמעותיות.

שימו לב לדוגמה אם נדרש לילד יותר זמן לקרוא טקסטים שבני הכיתה אינם מתקשים איתם, אם הוא מתקשה להבין את מה שהוא שומע או קורא, אם הוא לא מצליח לפענח מילים מורכבות, כותב עם שגיאות בסידור האותיות, מחליף מילים במילים דומות או משמיט מילים בזמן הכתיבה.

דיסלקציה תמונה

איך מתבצע אבחון דיסלקציה?

כשמתעורר חשד לדיסלקציה, חשוב לגשת לאבחון פסיכודידקטי מורחב. זהו תהליך שמנוהל בדרך כלל על ידי פסיכולוג ילדים ומסייע לזהות לא רק את ההפרעה הזאת, אלא גם קשיים אחרים שעלולים להשפיע על הלימודים, היציבות הנפשית ואיכות החיים של הילד בהווה ובעתיד.

אבחון דיסלקציה כולל בין היתר מבחנים להערכת היכולות הקוגניטיביות וכישורי למידה שונים – אך לא רק. במהלכו בוחנים גם את ההיסטוריה של הילד – בבית, בבית הספר ובמסגרות אחרות. כך ניתן לגבש תמונה מדויקת ומורכבת של מצבו, אשר באה לידי ביטוי בחוות דעת מפורטת שתסייע מאוד בהמשך דרכו בלימודים. תהליך דומה, חשוב להבין, יכול להתאים גם למבוגרים שחושבים שהם סובלים מדיסלקציה אך מעולם לא אובחנו.

איך להתגבר על דיסלקציה אצל ילדים?

חשוב להבין כי עצם האבחון וזיהוי הבעיה – כבר מחוללים שינוי משמעותי ביחס של הילד או המבוגר לעצמו ולאתגרים שמלווים אותו. לאחר השלב הזה, קל יותר לגבש את סל הכלים שיעזור לשפר את ההתמודדות עם לקות הלמידה.

דיסלקציה, חשוב לזכור, היא לא מחלה – ולכן אין תרופה ספציפית שיכולה לטפל בה. הטיפול יכול לבוא דרך הקלות בלימודים, התאמה טובה יותר של סביבת הלימודים, טיפול רגשי תומך וכן טיפול תרופתי סימפטומטי בתופעות הלוואי שיכולות לבוא עם הלקות – כמו כאבי ראש, מיגרנות או בחילות בעת הקריאה. במקרים מסוימים, ייתכן כי תרופות לטיפול בהפרעות קשב וריכוז יוכלו לסייע לשפר את המצב, אם כי הורים רבים מעדיפים כמובן להימנע משימוש בתרופות, בטח בגילים מוקדמים יותר.

דיסלקציה בגיל מבוגר: מה אפשר לעשות?

מבוגרים רבים מעולם לא אובחנו עם דיסלקציה וסבלו כתוצאה מכך מרגשי נחיתות ומאתגרים שלא תמיד היה ברור כיצד יוכלו לעמוד בהם. חשוב להבין כי אף פעם לא מאוחר מדי להכיר בלקות הזאת – ובהחלט ניתן להתמודד איתה בצורה מושכלת, באמצעות שילוב של טיפול רגשי, כלים מעשיים לשיפור יכולות הלמידה וגם, במידת הצורך, טיפול סימפטומטי בתופעות הלוואי של הדיסלקציה כמו כאבים או בחילות.

האבחון, חשוב להבין, מסייע גם בקבלת זכויות והקלות – כמו לדוגמה בלימודים גבוהים, השלמת בגרויות או מבחנים לקבלה למקומות עבודה. לכן מוטב לבצע אבחון לקויות למידה גם אם לתחושתכם זה כבר מאוחר מדי ולכאורה אין בו טעם בנקודת הזמן הזאת בחייכם.