קשיי למידה

כל מה שחשוב לדעת על קשיי למידה וליקויי למידה במקום אחד.

קשיי למידה איור

מהם קשיי למידה וליקויי למידה?

קשיי למידה או ליקויי למידה, הם פגיעה באחד או יותר מהיכולות הבאים: הבנת הנקרא, הבנת הנשמע, כתיבה, חישוב, התבטאות לשונית, ריכוז, זיכרון וקשב לאורך זמן.

ההשערה הרווחת היא כי לפחות 10% מהתלמידים בבתי הספר בישראל סובלים מקשיי למידה כאלו או אחרים. מדובר בהשערה בלבד מכיוון שרק מספר מועט מהסובלים עשו אבחון לקויות למידה של ממש.

אף כי מדובר בקשיים המובילים להישגים נמוכים בלימודים, ליקויי למידה אינם מעידים על מנת משכל נמוכה משום סוג.

קשה לקבוע מה הגורם לליקויי למידה, אך ברוב המקרים הם מופיעים בגילאי בית הספר, ביסודי, בחטיבה או בתיכון ויכולים להיות קשורים להשפעות חיצוניות, לגורמים גנטיים ולמאפיינים אישיים נוספים.

מה ההבדל בין לקות למידה וקשיי למידה?

קושי בלמידה הוא תוצאה של כל תופעה הפוגעת ביכולת של האדם לרכוש ידע או מיומנויות חדשים, לרבות הגבלה שכלית, עיכוב בהתפתחות או כל גורם דומה.

לקות למידה היא תופעה שמקשה על הסובל ממנה לקלוט, לאחסן ולשלוף מידע, כך שצורת הלמידה שלו נפגעת. אך אין זה אומר שיש לו IQ נמוך או שהוא מוגבל בשכלו.

למרות ההבדל הזעיר בין שתי ההגדרות, על פי רוב כשאומרים קשיי למידה, מתכוונים ללקות למידה כזו או אחרת, גם אם לא אובחנה באופן רשמי לפי ה-DSM-5, מדריך ההפרעות הנפשיות של האגודה האמריקאית לפסיכיאטריה.

השפעות של קושי בלימודים בטווח הרחוק

חשוב להבין כי יכולות הקשורות ללמידה אינן רלוונטיות רק בתקופת בית הספר, ומשפיעות גם במסגרות עתידיות אחרות ובאופן כללי גם בגיבוש האופי והביטחון של הילד.

השפעות על הילד בתקופת בית הספר:

• קושי ברכישת מיומנויות הלמידה שמהוות בסיס לכל התחומים המורכבים שנלמדים מאוחר יותר.
• צבירת פער לימודי לעומת תלמידים אחרים בכיתה, כך שמאוד קשה לגשר עליו כשכבר מנסים.
• פגיעה בדימוי ובביטחון העצמי המתהווה אל מול ילדים אחרים ובדינמיקות הכיתתיות.
• תחושה של תסכול וייאוש לנוכח תוצאות בלתי מספקות, למרות השקעה רבה.
• התחושות השליליות והקושי בלמידה יכולים להוביל להפרעות התנהגותיות בלימודים וגם בבית.

השפעות בתקופת ההתבגרות:

• קושי בהשתלטות על כל הפערים שנצברו עד עתה בחומר הלימודי.
• הישגים נמוכים במבחנים אשר אינם מותאמים ליכולותיהם ודורשים יכולות שינון, ארגון והתבטאות גבוהה.
• פגיעה מתמשכת בגיבוש תפיסת עצמי חיובית ותחושות חוזרות ונשנות של חוסר הצלחה וכישלון.
• תחושה ש"בית הספר לא בשבילי" ונטייה להתנהגויות שאינן רצויות, כמו הידרדרות לאלכוהול ולסמים.

השפעות לאחר המסגרת הבית ספרית:

• קושי בלימוד לבחינה הפסיכומטרית, במוסדות להשכלה גבוהה וכן בקורסים מקצועיים שונים עבור קריירה.
• בחירה בעבודה שלא מצריכה לימוד מורכב, מה שמוביל לשכר בינוני ולחוסר תחושת מיצוי עצמי.
• בשל הפגיעות בביטחון העצמי ותחושה של חוסר מסוגלות, עלול להיווצר גם קושי בפן החברתי ובמערכות יחסים בוגרות.

קשיי למידה תמונה

מתי מבצעים אבחון קשיי למידה?

כדי להימנע מההשפעות של קשיי למידה וליקויי למידה, גם בזמן בית הספר וגם לאחריו, חשוב לפנות מוקדם ככל האפשר לאבחון קשיי למידה, שנקרא גם אבחון דידקטי או אבחון פסיכודידקטי.

האבחון נעשה עם איש מקצוע המוסמך לבדוק את יכולות הארגון, השליפה, ניהול הקשב של הילד, כמו גם מיומנויות לימודיות ספציפיות של קריאה, כתיבה, חישובים מתמטיים ולעיתים גם שפה זרה (אנגלית).

איך יודעים מתי לפנות לאבחון קשיי למידה?

פשוט – ברגע שיש חשד לקושי לימודי, בדרך כלל בשנים הראשונות בבית הספר, כמו למשל: קושי בקריאה, הגייה לא נכונה של עיצורים ותנועות, קושי להחזיק עיפרון, קושי לשרטט אותיות בריווח נכון, קושי להתבטא בצורה בהירה, קושי לרכז מחשבות ולארגן תשובה ממוקדת, בלבול בין אותיות או בין מילים, קושי להבין היגיון של חישוב מתמטי או בלבול בין המספרים ועוד.

שימו לב שלקויות למידה מסוימות מתבטאות בזמנים שונים, כך שגם מי שהיה תלמיד מעולה ביסודי ופתאום בחטיבה מתחיל להתקשות – עשוי להיות בעל קשיי למידה שיש לאבחן ולמצוא להן טיפול מותאם.

כיצד מטפלים בקשיים לימודיים?

הורים רבים מניחים שקשיים לימודיים הם דבר שחולף מעצמו, או דבר שניתן לשפר. זה אינו נכון, לקות למידה היא דבר מובנה שלא ניתן פשוט להעלים, לא דרך תרופות ולא דרך אימונים או תרגול או טיפול כזה או אחר.

עם זאת, בהחלט ניתן להתמודד בצורה טובה יותר עם לקויות למידה, להתאים את היכולות של הילד ולייצר אצלו לימוד פורה, מעשיר וכזה שדרכו הוא יוכל להשיג תוצאות מצוינות ולפתח ביטחון עצמי.

אבחון קשיי למידה מוצא את הבעיות הספציפיות שבהן מתקשה הילד, וכן את הנקודות שבהן הוא חזק ודרכן הוא מצליח ללמוד בצורה מיטבית.

לאחר אבחון לקויות למידה, יהיה ניתן להתאים דרך טיפולית מתאימה מעולם הפסיכותרפיה, טיפול באומנות, פיזיותרפיה, ריפוי בעיסוק, טיפול בדיבור ועוד, לפי הצורך של הילד.

בנוסף יומלץ לגבש תוכנית לימודית ופתרונות אישיים דרך הצוות החינוכי בבית הספר, כמו למשל שעות של הוראה מתקנת, שעות למידה פרטנית ועוד.

בנוסף על הדרכים הטיפוליות הכלליות, חשוב שילד עם קשיי למידה יקבל את כל התמיכה והאהבה מהבית, כדי שתוך כדי התהליך וההתמודדות עם הקושי, הוא יוכל להרגיש נינוח, אהוב ובעל ערך אצל האנשים שחשובים לו ביותר.