אבחון דידקטי למבוגרים או לסטודנטים

כל מה שחשוב לדעת על אבחון לקויות למידה למבוגרים או לסטודנטים במקום אחד.

אבחון דידקטי למבוגרים לסטודנטים איור

איך נראה אבחון דידקטי למבוגרים?

אבחון דידקטי הוא תהליך שבו בודקים האם למבוגר קיימים קשיים בתהליכי למידה עקב הפרעות קשב או לקויות למידה ספציפיות.

את האבחון למבוגרים מבצעים לאחר סיום בית הספר, למשל לקראת הצבא או האוניברסיטה, ואפילו לאחר מכן, בחיי השגרה הבוגרים הכוללים עבודה יומיומית.

תהליך האבחון הדידקטי כולל שלושה חלקים:

1. מילוי שאלון מקדים שיסייע למאבחן להבין באילו תחומים כדאי להתמקד.

2. פגישת היכרות בין המאבחן והנבדק שבה ידובר על הרקע והצרכים הרלוונטיים שהובילו לאבחון.

3. האבחון עצמו – ביצוע המבחנים הרלוונטיים השונים, לפעמים על פני מספר פגישות לפי הצורך.

בעיקרו, אבחון לקויות למידה למבוגרים לא שונה בהרבה מאשר לילדים ונוער, אלא שהגורמים המעורבים בו שונים. כך לדוגמה, בזמן שאצל תלמיד בבית הספר, הגורמים המחנכים יהיו צריכים לקחת חלק באבחון ולמלא שאלונים הקשורים לקשייו ולחוזקותיו – באבחון שמבוצע למבוגרים העונה על השאלון יהיה המבוגר עצמו.

מדוע צריך אבחון לקויות למידה למבוגרים?

מבוגרים רבים, בעיקר כאלו שסיימו את מסגרות הלימוד שלהם, גם אם עשו זאת בקושי רב ולאחר מלחמה עיקשת עם עצמם או עם הסביבה – יחשבו שאין להם צורך בביצוע אבחון לקויות למידה לאחר גמר בית הספר.

עם זאת, התרבות היצרנית שלנו היום מציבה גם מבוגרים בעמדות רבות שבהן הם נדרשים להפגין יכולות למידה מסוימות כדי לפתח קריירה – גם בעבודה עצמה וגם בהשתלמויות, ימי עיון, כנסים וכדומה.

באופן כללי, אנחנו כל הזמן נדרשים ללמוד דברים חדשים גם בהתנהלות היומיומית הרגילה שלנו ופעמים רבות לקויות הלמידה יכשילו אותנו, יקשו עלינו ואפילו יורידו לנו את הביטחון ואת הערך העצמי.

לפיכך חשוב בכל גיל, גם הרבה אחרי שמסיימים את מסגרות הלימוד, לאתר את הקשיים שמונעים מאתנו להתנהל בביטחון בעולם, לפתח את הקריירה הרצויה לנו ולממש את מלוא הפוטנציאל שלנו ללא מכשולים בדרך.

כיצד מסייע אבחון דידקטי לסטודנטים?

כשמדובר בסטודנטים, יש לאבחון דידקטי חשיבות מרבית. מוסדות להשכלה גבוהה, אוניברסיטאות ומכללות ואפילו קורסים מקצועיים הנמשכים חודשים ספורים בלבד, הם מטבעם ברמת קושי גבוהה יותר ובעלי דרישות העולות על הדרישות בבתי הספר.

זו הסיבה שמי שהרגישו כי הם מתקשים במסגרת הלימודית של בית הספר, ומעוניינים לרכוש לעצמם תואר או תעודה מקצועית כדי לפתח קריירה ולהשתלב בשוק העבודה, חייבים לפתור את קשיי הלמידה שלהם מבעוד מועד – כדי להשיג את ההתאמות הנדרשות ללימודים גבוהים ולהגיע להישגים הרצויים להם.

חשוב לזכור כי לקויות למידה אינן "עוברות", זה לא מצב שמשתפר או שניתן להתגבר עליו. במרבית המקרים, לקות למידה היא מולדת (לפעמים אף עם נטייה גנטית) ויש לטפל בה או לפחות להתאים אליה את סגנון הלמידה וההיבחנות.

אבחון דידקטי לסטודנטים יכול לסייע מאוד בהבנת מקור הקשיים – למשל אם מדובר בלקות למידה ומהי, או אם מדובר בהפרעות קשב וריכוז – ולאחר מכן למצוא תוכנית טיפולית שתאפשר להתמודד עם מקור הקושי הספציפי ולקבל התאמות רלוונטיות במוסד האקדמי שבו לומדים.

אבחון דידקטי למבוגרים לסטודנטים תמונה

אבחון לקויות למידה לסטודנטים – הקלות אפשריות

רבים מבצעים אבחון דידקטי לאוניברסיטה, וזאת בזכות רשימת ההקלות שסטודנטים עשויים לקבל, בהתאם לקשיי הלמידה שהתגלו אצלם באבחון:

* התאמת סוג הבחינה – קשיים הקשורים לקריאה ולכתיבה עלולים להשפיע על קושי בהיבחנות רגילה. מי שמתמודדים עם לקויות למידה יכולים להיבחן בצורה שבה הם לא נדרשים להתמודד עם הקושי – למשל להיבחן בעל פה, כך שאין צורך לקרוא את השאלות או לכתוב את התשובות; להיבחן דרך מחשב, כך שאין צורך לכתוב באופן פיזי את התשובות ועוד.

* גמישות בדד-ליין – קשיי למידה הקשורים לארגון או סיכום מידע וניהול של זמנים, עלולים לגרור ציונים נמוכים בעבודות עם דד-ליין קצר או במבחנים שקצובים בזמן. מי שמתמודדים עם קושי כזה, למשל סטודנטים הסובלים מהפרעות קשב וריכוז, עשויים לקבל הטבות הקשורות בהארכת הדד-ליין שלהם להגשת העבודה, או בהארכת זמן במענה על שאלון הבחינה.

* הארכת התואר לפי הצורך – באופן כללי, כדי להימנע מהעומס הכרוך בדחיסת המון קורסים לשלוש שנות תואר בלבד, תלמידים מסוימים שמתמודדים עם קשיי למידה יוכלו לקבל אישור מטעם המוסד הלימודי לפרוס את התואר על פני יותר שנות לימוד, וכך לנהל לוח זמנים נינוח יותר שבו יוכלו להתמקד ולהתרכז בצורה יעילה יותר בקורסים בודדים בכל פעם.

כמה זמן תקף אבחון דידקטי לאוניברסיטה או למכללה?

אף על פי שלקויות למידה אינן "נעלמות" עם הזמן, לאבחון דידקטי ישנו תוקף – וחשוב לשים לכך לב כי מוסדות הלימוד עלולים שלא לתת את ההתאמות הנדרשות שהסטודנט זכאי להן, אם האבחון לא נעשה לאחרונה.

מה זה אומר לאחרונה? לכל מוסד – מרכזי בחינה והערכה, מכללות, אוניברסיטאות ועוד – הגדרה שונה של תוקף האבחון. אך בהכללה גסה, תוקף אבחון דידקטי או אבחון פסיכודידקטי למבוגרים הוא 3-6 שנים.

לדוגמה, התאמות במבחני הסמכה (למשל של משפטנים ושמאים) יינתנו רק לאבחון שבוצע עד לפני 5 שנים. לעומת זאת, התאמות במבחן פסיכומטרי יינתנו רק לאבחון הפרעות קשב וריכוז שבוצע ב-3 השנים האחרונות.

לכן גם אם ביצעתם כבר אבחון דידקטי בעבר, אל תנוחו על זרי הדפנה ותירשמו למוסד לימודי בהנחה שתקבלו מראש את ההתאמות הדרושות לכם.

בררו מראש עם אותו המוסד מה תוקף האבחון הדידקטי הנדרש ובמידת הצורך – קבעו אבחון חדש שתוצאותיו יוכלו לאפשר לכם לקבל את הפתרונות המתאימים לכם כדי שתעברו את שנות הלימודים הקרובות בצורה הטובה ביותר.

רוצה לקרוא עוד על אבחון דידקטי למבוגרים או לסטודנטים?
ממשיכים כאן >>