הוראה מתקנת

כל מה שחשוב לדעת על הוראה מתקנת במקום אחד.

הוראה מתקנת איור

מה זה הוראה מתקנת?

כל אדם הוא ייחודי ולכל אחד יש את הדרך שהכי מתאימה לו כדי ללמוד ולהתפתח. עם השנים, מתחדדת ההבנה שלא כל הילדים, בני הנוער והמבוגרים מפיקים תועלת זהה מאותן שיטות הלימוד. המטרה של הוראה מתקנת היא להתאים את חומר הלימוד ואת העברת הידע – לכישורים ולצרכים הייחודיים של כל תלמידה ותלמיד.

כך ניתן להבטיח שגם מי שמתקשים ללמוד בשיטות המסורתיות, לא יישארו מאחור, אלא יטפחו את החוזקות שלהם בצורה שבאמת מתאימה להם. הוראה מתקנת מאפשרת לשפר לא רק את הביצועים בלימודים, אלא גם את הביטחון העצמי, את תחושת המסוגלות ואת הסיכויים להצלחה בתחומים נוספים בחיים.

מי צריך הוראה מתקנת?

הוראה מתקנת יכולה להועיל לילדים, בני נוער ומבוגרים רבים. הגישה מתאימה בייחוד למי שמתמודדים עם לקויות למידה, הפרעות קשב וריכוז, הפרעות על הקשת האוטיסטית או אתגרים אחרים.

הדרך הטובה ביותר להבין האם יש צורך בהוראה מתקנת עוברת באבחון דידקטי מקיף, המאפשר להעמיק את ההיכרות עם החוזקות והאתגרים הייחודיים שעומדים בפני כל אדם. ככל שמקדימים לבצע אבחון כזה – קל יותר לאתר את הכלים שישפרו את הלמידה ויחזקו את תחושת המסוגלות.

3 שיטות הוראה מתקנת

הוראה מתקנת מוכרת גם כהוראה מותאמת אישית. זהו תחום רחב ומגוון שכולל שורה ארוכה של כלים. לאחר אבחון לקויות למידה, תתבצע התאמה של תוכנית הלימוד לתוצאות האבחון ולמאפיינים הייחודיים של התלמידים. תוכנית כזאת יכולה לכלול בין היתר את הכלים הבאים:

1. משחקים להוראה מתקנת – מחקרים מראים שלמוח האנושי קל יותר ללמוד ולרכוש מיומנויות חדשות דרך משחק. משחקים שונים יכולים לסייע בפיתוח יכולות שונות – כאשר בהוראה מתקנת, במקרים רבים, ניתן דגש רב למשחקי אסטרטגיה, חשיבה וזיכרון. משחקים אלו יכולים לחזק יכולות ניהוליות, לפתח תשומת לב לפרטים ולהגדיל את הגמישות המחשבתית.

2. הוראה מתקנת בשפה – כלים להוראה מתקנת בשפה ובכתיבה נשענים בין היתר על הגברת המודעות הפונולוגית – כלומר היכולת להבין לעומק את היסודות שמרכיבים את המילים והשפה שכולנו משתמשים בהן. מורה להוראה מתקנת יכול לסייע לתלמיד לפתח יכולות הבעה בכתב, לשפר את הבנת הנקרא ולהשתמש בצורה נכונה בסימני פיסוק. גם בתחום הזה, אפשר בהחלט להשתמש במשחקים כמו טריוויה, תפזורת או ארץ עיר – על מנת לחזק ולטפח את כישורי השפה.

3. הוראה מתקנת בחשבון – למי שמתקשים בחשבון, ניתן להקנות כלים שיעזרו להם להבין את ההיגיון שמאחורי המספרים והמשוואות, תוך חיזוק היכולות המתמטיות. ההוראה המתקנת בתחום הזה יכולה להישען על קלפים, בדידים, סרגלי שברים וגם משחקים. מעניין לגלות כי משחקים פשוטים כמו שש בש, "מלחמה" בקלפים ומונופול יכולים לשפר יכולות מתמטיות ולתרום לפיתוח המוח בדרכים נוספות.

הוראה מתקנת תמונה

הוראה מתקנת בשלבים שונים בחיים

הוראה מתקנת לגיל הרך – הסימנים הראשונים ללקויות למידה ואתגרים דומים אחרים, עשויים להופיע כבר בגיל הגן. אם מזהים זאת בשלב הזה, ניתן ורצוי לגשת לאבחון שיעזור להבין עם מה בדיוק מתמודדים. בגיל הרך, ניתן לסייע לילדים בעזרת "גננת שילוב", אשר מאפשרת לילדים להשתלב במסגרת בצורה קלה וטבעית יותר. אם מזהים קושי משמעותי, ניתן גם לשקול מסגרת של חינוך מיוחד, אשר מתאימה את התוכנית הפדגוגית ואת הסביבה לצרכים של ילדיכם.

הוראה מתקנת לילדים – כאשר הילדים לומדים בבית הספר, ניתן ורצוי לגבש בעבורם תוכנית הוראה מתקנת, על בסיס תוצאות האבחון הדידקטי. בתהליך כזה בדרך כלל מעורבים כמה גורמים וכדאי שילווה אותו גם מורה להוראה מתקנת. מטרת התהליך היא להתאים את תוכנית הלימוד לאישיות הייחודית של הילד – ולבחון כל הזמן את השפעתה על יכולתו להשתלב עם שאר חבריו ללימודים, בלי שירגיש שהוא "נשאר מאחור".

הוראה מתקנת למבוגרים – הוראה מתקנת לסטודנטים ולמבוגרים היא תחום יחסית חדש ולא מוכר. זאת מכיוון שבעבר נטו לחשוב כי לקויות למידה ואתגרים דומים משפיעים בעיקר על ילדים ובני נוער – אך בשנים האחרונות מבינים שגם לא מעט מבוגרים נדרשים לעזרה נוספת כדי לממש את מלוא הפוטנציאל הגלום בהם.

באופן מעניין למדי, דווקא מבוגרים שנעזרים בהוראה מתקנת בשביל לשפר את ביצועיהם בפסיכומטרי, באוניברסיטה או אפילו בעבודה, עשויים ליהנות מיעילות מוגברת של התהליך בהשוואה לילדים. זאת מכיוון שהמוטיבציה שלהם היא לרוב גבוהה בהרבה מזו של ילדים שהוריהם "מכריחים" אותם לעבור את התהליך.

כמובן שתוכנית כזאת נראית אחרת אצל אנשים שונים והיא מותאמת לא רק לחוזקות ולאתגרים שלהם – אלא גם למטרת העל של התהליך. לדוגמה, תוכנית הוראה מתקנת למי שרוצים ללמוד תכנות שונה מזו שתותאם לסטודנטים במקצועות הומניים כמובן. לכן, חשוב להגדיר בצורה ברורה את מטרת התהליך ואת הציפיות העיקריות ממנו.

מורה להוראה מתקנת בישראל

זה המקום להדגיש כי לא כל המורים יכולים לשמש כמורים להוראה מתקנת בישראל. מדובר בתחום הכשרה ייחודי ורבים מהמורים להוראה מתקנת הם מורים ותיקים ומנוסים, אשר עברו הכשרה ייעודית במתן טיפול בלקויות למידה.

כדי להיות מורה להוראה מתקנת, חשוב להכיר היטב את השיטות השונות, המחקרים והנתונים, אך יותר מכל – לדעת להתאים את כל אלו לתלמיד בצורה שבאמת תתרום לחיזוק הידע, להעצמתו ולטיפוח תחושת המסוגלות שלו.