אבחון לקויות למידה

כל מה שחשוב לדעת על אבחון ליקויי למידה במקום אחד.

אבחון לקויות למידה איור

מה זה אומר לסבול מלקויות למידה?

כיום אנחנו יודעים שילדים (ומבוגרים) אינם מתקשים בלימודים בגלל שהם עצלנים או לא רוצים ללמוד. מחקרים מראים כי קשיי למידה נובעים מהפרעות נוירולוגיות (במערכת העצבים), שיכולות להתפתח גם אצל מי שרמת האינטליגנציה שלהם גבוהה מהרגיל.

המונח "לקויות למידה" הוא מטרייה רחבה שמכסה שורה ארוכה של הפרעות נוירולוגיות – נפוצות יותר ופחות. לקויות אלו יכולות להתבטא בדיסלקציה, דיסקלקוליה (פגם ביכולת המתמטית), דיסגרפיה (לקות כתיבה התפתחותית), לקות למידה לא מילולית, לקות קריאה, לקות שפתית ועוד. לכל אלו ניתן לצרף גם הפרעות קשב וריכוז (ADHD) שמשפיעות כמובן על היכולות והביצועים בלימודים.

כל אחד מהמצבים האלו יכול להשפיע רבות על העתיד ולמנוע מהילד לממש את הפוטנציאל שבו. החדשות הטובות הן שברגע שמזהים את הקושי הספציפי שאיתו מתמודדים, קל יותר להציע טיפול שימנע מההפרעה להפוך למכשול.

אבחון לקויות למידה לילדים

כדי שילדים שסובלים מלקויות למידה יקבלו הזדמנויות שוות להצלחה, ראשית חשוב לבצע אבחון שיעזור להבין בדיוק מהו הגורם לקשיים שלהם – ואיך ניתן להתגבר עליו. באופן כללי, מומלץ להתחיל לחשוב על אבחון כזה בסוף כיתה ב' או בתחילת כיתה ג'.

הסיבה לכך היא שאם ילד הגיע לכיתה ג' בלי שרכש את מיומנויות הייסוד שמצופה ממנו לרכוש בשנה הראשונה ללימודים, זה עשוי להעיד על קושי שכדאי לתת עליו את הדעת. בשלב מוקדם יותר, זה עדיין לא בהכרח מעיד על בעיה משמעותית.

נדגיש, עם זאת, כי גם אם הילד לא עבר אבחון בשלב הזה – אף פעם לא מאוחר מדי לבצע אותו בהמשך ולהשפיע לטובה על עתידו בלימודים.

איך מתבצע אבחון לקות למידה?

אבחון לקויות למידה מוכרח להתבצע על ידי פסיכולוג חינוכי, קליני או שיקומי. התהליך יכול להתנהל גם על ידי נוירו-פסיכולוגים או מאבחנים דידקטיים עם הכשרה מתאימה.

כל תהליך כזה יכלול קודם כל שיחה של איש המקצוע עם הילד ועם הוריו. השיחה תסייע לשפוך אור על תהליך ההתפתחות של הילד, יכולות ההסתגלות שלו למסגרת, מצבו המנטלי והאתגרים שאיתם הוא נדרש להתמודד. לאחר מכן, יומלץ על האבחון שמתאים לילד ולצרכיו.

כשמדברים על אבחון לקויות למידה – בדרך כלל מתייחסים לאחד משני תהליכים:

* אבחון דידקטי – זהו אבחון שמקובל לבצע בתקופת בית הספר היסודי, אך ניתן לעשות אותו בכל גיל. מדובר בחמש עד שש שעות של אבחון שמקובל לפרוס על שני מפגשים או יותר אם צריך. האבחון עוזר לגבש תמונה מדויקת של הכישורים והקשיים של הילד, תוך בחינת יכולתו לפתח מיומנויות למידה בסיסיות. האבחון עוזר להעריך אם הילד סובל מהפרעות קשב וריכוז, בעיות זיכרון או קשיים בהבנת הנקרא והנשמע. בסופו ניתן יהיה להעריך גם את יכולתו ללמוד מקצועות כמו חשבון, שפה זרה, הבעה ועוד.

* אבחון פסיכודידקטי – זהן סוג האבחון הנפוץ ביותר כיום, שמקובל לבצע גם אצל ילדים גדולים יותר וגם אצל מבוגרים. בשיטה הזאת בוחנים לא רק את היכולות הדידקטיות כפי שהן, אלא גם היבטים נוספים וחיוניים בתהליך – כמו תפקוד נפשי והיבטים רגשיים שכרוכים במסלול הלימודים. אבחון כזה יעזור לדוגמה להבין האם הקושי בלמידה מתעורר בגלל חוסר תשומת לב של הסביבה לצרכים של הילד, או בגלל בעיות בביטחון העצמי שלו.

אבחון לקויות למידה תמונה

מהו התוקף של אבחון ליקויי למידה?

אבחון לקויות למידה בדרך כלל תקף לתקופה של 3 עד 6 שנים. כך לדוגמה, אבחון שמבוצע לילד בבית הספר היסודי בדרך כלל לא יהיה תקף כשהוא ילמד בתיכון. במקרה כזה יידרש אבחון נוסף שיעזור להעריך את השינויים ביכולות הלמידה שלו לאורך השנים.

אבחון שנערך בחטיבת הביניים בדרך כלל יהיה תקף עד לסוף הלימודים בתיכון, אך לא מעבר לכך. בנוסף, תלמידים שרוצים לגשת לאבחון בשביל הקלות בפסיכומטרי, בדרך כלל יידרשו לבצע אבחון רק אחרי גיל 16 ולא יוכלו להתבסס על אבחונים קודמים שנערכו להם.

איך מתבצע אבחון לקויות למידה לסטודנטים ולמבוגרים?

אבחון לקויות למידה ניתן לבצע בכל גיל ובהתאם לצורך ולדרישה. חלק מהסטודנטים והמבוגרים שמגיעים לאבחון, עושים זאת לאחר שבילדותם כבר אובחנו עם לקויות למידה או עם הפרעות קשב וריכוז (ADHD). אחרים עושים זאת לאחר שמעולם לא אובחנו אך מרגישים שבכל זאת הם מתמודדים עם קשיים שמונעים מהם להצליח בלימודים ובקריירה.

לפעמים, חשוב להבין, אנשים שכלל לא התקשו בלימודים בתיכון, עלולים פתאום לסבול מקשיים בלימודים לפסיכומטרי או במוסדות להשכלה גבוהה. זה יכול לנבוע גם מעלייה משמעותית ברמת הקושי של הלימודים בתקופה זו, או כתוצאה מהפרעות וליקויים שהתפרצו לאחר טראומות, שירות צבאי מטלטל או אירועים משמעותיים אחרים.

האבחון בגיל מבוגר יכול לסייע לקבל הקלות שונות, לא רק במוסדות להשכלה גבוהה, אלא גם בפסיכומטרי, בהשלמת בגרויות, בשיפור ציוני הבגרות ובמבחני הסמכה ללשכות השונות.

נדגיש כי לא כל המוסדות האקדמיים מספקים הקלות על סמך אבחון דידקטי או פסיכודידקטי. בחלק מהמוסדות תידרשו לבצע אבחון מת"ל. זהו אוסף של שאלונים שמוכר כיום על ידי רוב האוניברסיטאות והמכללות כדרך לאבחן לקויות למידה. לפני שניגשים לאבחון, מומלץ כמובן לבדוק באיזו שיטת אבחון מכיר המוסד האקדמי שלכם.