אבחון פסיכודידקטי – מחירים ועלויות בישראל

כל מה שחשוב לדעת על מחיר אבחון פסיכודידקטי במקום אחד.

אבחון פסיכודידקטי מחיר איור

מחיר אבחון פסיכודידקטי פרטי בישראל

כשמדובר באבחון פסיכודידקטי פרטי, טווח המחירים הוא רחב יחסית משום שישנם מאפיינים רבים שבאים בחשבון ורלוונטיים גם למכון המאבחן וגם לנבחן – ויש להם השפעה על העלות של האבחון וכמובן על איכותו.

כך או כך, כל אבחון שמתבצע באופן פרטי לרוב מאפשר זמינות רחבה יותר וקביעת תור בטווח תאריכים קרוב יחסית – תוך ימים ושבועות בודדים – מה שיכול להיות רלוונטי למשל למי שמעוניינים להירשם למסלול לימודים גבוהים מסוים ומוגבלים בזמן הרישום.

לעומת זאת, אבחונים שאינם פרטיים עלולים להתאפיין בזמן המתנה ממושך, לפעמים של חודשים רבים, לצד תהליך מסורבל או לא מספיק מדויק ברמת האבחון, בין היתר בשל העובדה שלא תמיד קיימים תווי תקן ואיכות.

יתרונות נוספים של האבחון הפרטי הוא לרוב היחס האישי שמקבלים מטעם המכון – שאותו ניתן לבחור כמובן לפי התרשמות והמלצות, בנוסף להרחבות נוספות או לחוות דעת יותר מדויקות ומעמיקות לעומת אבחון סטנדרטי שמבוצע מטעם קופת החולים.

עם זאת, ישנם אבחונים פרטיים שנעשים אצל אנשי מקצוע בודדים ולא מטעם מכון מקצועי, וגם הם עלולים להיות במחירים נמוכים וללא תווי תקן מתאימים – כלומר שחוות הדעת שתינתן בסופם לא תהיה רלוונטית למסגרת הרצויה.

כמה עולה אבחון פסיכודידקטי למבוגרים לעומת ילדים?

שימו לב כי מחיר אבחון פסיכודידקטי שנערך למבוגר, אינו דומה למחיר אבחון לקויות למידה שנערך לילד – במיוחד בגילאי בית ספר יסודי.

זה נובע הן מפני שהחל מכיתה ז' בודקים גם מיומנויות במתמטיקה ובשפות זרות (אנגלית), אך גם בשל מורכבות קוגניטיבית שעולה עם הגיל – גם בהיבט של בדיקת אינטליגנציה, מבחני IQ וכדומה, וגם בהיבט הרגשי והחברתי.

בהקשר הזה חשוב לציין שאבחון פסיכודידקטי שבוצע בעבר לא תמיד יהיה תקף לאחר מספר שנים, גם אם לקויות הלמידה והבעיות הרגשיות עדיין קיימות, זאת מכיוון שלפעמים מעדכנים את כלי המדידה השונים של האבחון או שישנה החמרה בבעיות ויש לבחון את הדקויות שהשתנו לאורך הזמן.

עלות אבחון פסיכודידקטי איכותי

לעומת "מוצר מדף" שאינו משתנה, אבחון פסיכודידקטי הוא שירות שמורכב מהרבה מאפיינים המשתנים עם ביצוע האבחון ועם ההבדל בין נבחן לנבחן.

לפיכך, מחיר אבחון פסיכודידקטי איכותי נמדד בעיקר בזכות המקצועיות והוותק של הגורם המאבחן. חשוב לדעת כי כל אבחון פסיכודידקטי נדרש להתבצע בידי פסיכולוג מוסמך שהוכשר לאבחן, ולא רק מאבחן רגיל שמכיר את התחום הדידקטי.

ישנם מכונים שעושים את האבחון בחלקים, כלומר את החלק הדידקטי של האבחון הפסיכודידקטי מבצע מאבחן רגיל ואילו את החלק הפסיכולוגי מבצע פסיכולוג מוסמך. אך שיטה זו לאו דווקא עדיפה ובדרך כלל מומלץ שיהיה גורם מאבחן אחד שיהיה פסיכולוג מוסמך ויוכל לבצע את שני חלקי האבחון הפסיכודידקטי יחד.

באופן כללי, לאבחון לקויות למידה מחיר מגוון מאוד שיכול להתחיל מ-1,800 ש"ח ועד 4,500 ש"ח. כמובן שההבדל במחירים מושפע ממומחיות וניסיונו האישי של המאבחן הפרטי, נוסף על איכויות המכון שבו הוא מבוצע וההעמקה המקצועית שלו.

אבחון פסיכודידקטי מחיר תמונה

אבחון פסיכודידקטי בעלות מסובסדת

בשל העלות הגבוהה יחסית של אבחון פסיכודידקטי, קיימות אפשרויות מימון או סבסוד שונות הרלוונטיות גם לאבחונים ציבוריים וגם לאבחונים פרטיים:

1. קופות חולים או ביטוחי בריאות – כדאי לבדוק איזו השתתפות קיימת אצל קופת החולים או הביטוח שבו אתם מבוטחים, וכמובן להתעדכן בתנאים המקדימים בטרם קביעת האבחון כדי לוודא את הזכאות.

2. משרד הביטחון – יתומים עד גיל 21 במשפחות שכולות יכולים לקבל מימון לאבחון לקויות למידה מטעם אגף משפחות הנצחה של משרד הביטחון. המימון ניתן בעקבות הפניה של גורם מקצועי מתאים. למבוגרים מעל גיל 21 תיתכן הטבה חד פעמית במידה שלא ביצע יותר מ-4 אבחונים בעבר.

3. משרד החינוך – משפחות הסובלות מקשיים כלכליים יכולות להגיש טופס עם פרטים אישיים הקשורים לתלמיד ולמשק הבית, יחד עם בקשה רשמית דרך בית הספר, וכך להגיע לוועדה מחוזית שתדון במימון אבחון לקויות למידה במרכזי האבחון של השירותים הפסיכולוגיים. זה רלוונטי עבור תלמידי ח', ט' ו-י' בלבד.

4. רשויות מקומיות מסוימות – בערים שונות ברחבי הארץ פזורים מרכזי אבחון ותמיכה שבהם מתבצעים אבחונים פסיכודידקטיים במחיר מוזל יחסית. למרכזים אלו יכולים לגשת תלמידים שגרים בתחומה של הרשות המקומית של אותה עיר.

למה חשוב לברר מחיר אבחון פסיכודידקטי?

גם אם אין לכם בעיה כלכלית משום סוג, יש לבדוק מראש את המחיר של האבחון הפסיכודידקטי כדי להבין לעומק את המשמעויות וההשלכות של המחיר על איכות וביצוע האבחון.

מכונים מסוימים אשר מציעים מחיר זול בצורה משמעותית מטווח המחירים המקובל, עלולים שלא להיות מספיק מעמיקים ברמה המקצועית, ולבחון רק על פני השטח בלי להגיע לדקויות החוזקות והחולשות של הנבדק.

לא נהוג לבצע יותר מאבחון פסיכודידקטי אחד בטווח של פחות מ-3 שנים, גם בשל המחיר הגבוה יחסית וגם בשל העובדה שמדובר במבחן מתיש נפשית שאין סיבה לבצעו יותר מפעם אחת.

לכן ההמלצה הגורפת היא לברר טרם האבחון הפסיכודידקטי את כל הפרטים על המכון ועל אנשי המקצוע שבו – כדי לקבל תוצאות כמה שיותר מדויקות, להגיע לשורשי הבעיה הלימודית או הרגשית ולמצוא מענה טיפולי מתאים שיאפשר איכות חיים רצויה.