לימודי לקויות למידה

כל מה שחשוב לדעת על לימודי אבחון וטיפול בלקויות למידה במקום אחד.

לימודי לקויות למידה איור

לימודי אבחון לקויות למידה: לזהות קשיים לפני שהם מתעצמים

משנה לשנה, המודעות לקשיים הייחודיים שילדים מתמודדים איתם רק הולכת ומתפתחת. כך אנחנו מבינים טוב יותר איך לאבחן לקויות למידה ספציפיות שמונעות מילדים להצליח בחיים וגם מכירים את הדרכים היעילות והמוכחות להציע להם טיפול שיטשטש את הפערים האלו.

אבחון לקויות למידה יכול להתבצע על ידי פסיכולוגים, בדרך כלל עם התמחות קלינית, חינוכית או שיקומית. גם נוירו-פסיכולוגים רשאים לאבחן לקויות למידה, כמו גם מאבחנים דידקטיים שעברו השתלמות ספציפית באבחון לקויות למידה.

כיום, המוסדות להשכלה גבוהה מציעים גם לימודי תעודה באבחון לקויות למידה, אליהם יכולים להירשם בעלי תואר שני במקצועות רלוונטיים, או סטודנטים במקצועות אלו, תחת תנאים מסוימים. ישנם גם מסלולים שמציעים הכשרות ייעודיות לבעלי מקצועות משיקים בתחומי ההוראה, הטיפול והאבחון. לכן, מומלץ לבדוק מול המוסדות הרלוונטיים האם תוכלו להתקבל ללימודים בהתאם לדרישות המסלול.

לימודי טיפול בלקויות למידה

בשונה מאבחון לקויות למידה, שיכול להתבצע רק על ידי בעלי מקצועות מסוימים שעברו הסמכה ייחודית לכך, אם אתם רוצים לטפל בילדים ובמבוגרים עם לקויות למידה, האפשרויות שעומדות בפניכם כבר רבות ומגוונות יותר.

לקויות למידה זה כידוע מושג רחב שמאגד בתוכו תחומים רבים. המטפלים בלקויות למידה יכולים להיות פסיכולוגים, מרפאים בעיסוק, קלינאי תקשורת ומטפלים בשיטות ובגישות שונות. גם הלימודים יכולים להתקיים במתכונות שונות, כדי להתאים לצרכים, לאילוצים ולמטרת העל שלכם.

תואר ראשון בלקויות למידה

מי שרוצה להשלים לימודי תואר ראשון ולהתעסק בליקויי למידה, בדרך כלל יבחר בלימודי חינוך או מדעי החברה, עם התמחות ספציפית בלקויות למידה. לימודים כאלו בדרך כלל אורכים שלוש שנים, אם כי רבים פורסים אותם על פני ארבע שנים ויותר.

כיום ניתן ללמוד את התחום במתכונת של לימודי בוקר אינטנסיביים – בין שלושה עד חמישה ימים בשבוע, או במתכונת של לימודי ערב – פעמיים עד שלוש בשבוע. לימודי ערב מתאימים כמובן למי שכבר עובדים במשרה מלאה או שיש להם עיסוקים אחרים במהלך היום, שלא מאפשרים להקדיש את כל כולם ללימודים.

לימודי לקויות למידה תמונה

מה בדיוק לומדים בקורס ליקויי למידה?

קורס ליקויי למידה, בין אם הוא נלמד במסגרת תואר באוניברסיטה או כלימודי תעודה נפרדים, כולל מגוון רחב של נושאים עיוניים ותיאורטיים, לרבות מבוא לפסיכולוגיה, מבוא לחינוך, פסיכולוגיה בחינוך, התפתחות הילד, הפרעות קשב, ליקויי קריאה וכתיבה, היבטים קוגניטיביים ונוירופסיכולוגיים בלקויות למידה, אבחון לקויות למידה, הוראה מתקנת, דיסקלקוליה (לקות למידה במתמטיקה וחשבון), שפה ומוח, מתודיקה, סטטיסטיקה, שיטות מחקר ועוד.

בנוסף לחומר התיאורטי, לימודים כאלו בדרך כלל יכללו גם התנסות מעשית בליווי ילדים ובני נוער שמתמודדים עם לקויות למידה במוסדות חינוכיים. בדרך כלל, הלימודים בתחום הזה ייעשו במסגרות קטנות, עם מרצים מנוסים ובעלי ידע רב בתחום.

לקויות למידה בתואר השני

תואר שני בלקויות למידה מאפשר להעמיק את הידע על תהליכי למידה, תוך התמקדות במאפיינים קוגניטיביים, תקשורתיים, חברתיים ושפתיים של לקויות למידה וקשיים פדגוגיים. במסלול כזה לומדים להכיר את האופן שבו לקויות הלמידה מתפתחות ומשפיעות על ילדים ומבוגרים – מגיל הגן ועד לבגרות.

בוגרי תוכניות כאלו משתלבים כגורמים בכירים ומוסמכים במחקר, הערכה, טיפול, הכוונה, חינוך ושיקום של ילדים, בני נוער ומבוגרים עם לקויות למידה. במקרים רבים הם גם משתתפים בקביעת מדיניות בתחום ומשמשים כיועצים בכירים בארגונים שונים.

האם לימודי לקויות למידה בכלל מתאימים לי?

אחת התכונות החשובות ביותר למי שרוצים לעסוק בתחום מורכב, מרתק ומתפתח כמו לקויות למידה היא בראש בראשונה רגישות. אנשים שעוסקים בתחום הזה הם כאלו שניחנו ברצון אמיתי לסייע לסובבים אותם, לחברה ובעיקר לילדים שמתמודדים עם קשיים ייחודיים שלא תמיד קל להבין אותם כשצופים בהם מהצד.

זהו תחום שדורש המון סבלנות, יכולת הכלה ובעיקר אהבה אמיתית לילדים ולחינוך. הרבה אנשים שעוסקים בתחום הם כאלו שכבר הוכשרו לעבודה כיועצים חינוכיים, קלינאי תקשורת, מורים או פסיכולוגים. מדובר במסלול לימודים מרתק, עם ערך מוסף ייחודי שקשה למצוא במקצועות אחרים.