לקויות למידה והפרעות קשב וריכוז

כל מה שחשוב לדעת על ליקויי למידה והפרעת קשב וריכוז (ADHD) במקום אחד.

לקויות למידה והפרעות קשב וריכוז איור

האם הפרעת קשב וריכוז היא לקות למידה?

בשנים האחרונות יש עיסוק רב בנושא של לקויות למידה, אבחונים והקלות לתלמידים. ההצפה של הנושא מעלה את החשיבות של זיהוי לקויות למידה והפרעות קשב אשר יוצרים פער בין היכולות האמיתיות של התלמיד ובין הישגיו ויכולת הלימוד שלו. אנשים וילדים הסובלים מסוגים שונים של לקויות למידה מפגינים קושי אשר מפריע לתפקוד שלהם באותו תחום, למשל כתיבה, קריאה, קשב, חשבון ועוד.

מהן לקויות למידה?

לקויות למידה הן קשיים בשימוש או ברכישה של מיומנויות למידה בסיסיות, שיכולות להתגלות כבר בגיל הגן או בשנים הראשונות של הלימוד בבית הספר. הקושי יוצר פער בין היכולות של הילד ובין היכולת הלקויה שלו, ולעיתים הקושי מתבטא בכך שהתפקוד בתחום הלקוי אינו תואם את הגיל הכרונולוגי.

מקורן של לקויות הלמידה הוא נוירולוגי, ונמצא ששיעור בעלי הלקויות באוכלוסייה עומד על 5%-20%. טיפול מתאים ומוקדם יכול לשפר את התפקוד ולהקטין את השפעת הלקות על יכולות האדם או הילד.

אומנם לאנשים שונים יש תחומים שבהם הם חזקים יותר ובאחרים פחות, אך זה אינו מצביע בהכרח על לקות למידה, וכדי להגדיר לקויות למידה יש לבצע אבחון. היום קיימת מודעות רבה יותר מבעבר לנושא של לקויות למידה ולצורך לאבחן, להתאים ולסייע לילדים בשיפור המיומנויות הלימודיות כדי שיוכלו להצליח למצות את יכולותיהם.

מהן הפרעות קשב וריכוז?

רבים נוטים לחשוב שלקויות למידה והפרעות קשב וריכוז הן בעיות דומות או חופפות הקשורות לאותו תחום, כיוון שלפעמים ילדים המאובחנים עם לקויות למידה גם סובלים מהפרעת קשב וריכוז.

לפעמים הקושי של הילד בתחום מסוים גורם לו להיות חסר מנוחה וחסר סבלנות, אך אין זה מצביע בהכרח על ההפרעה. בהפרעות קשב וריכוז יש קשיים להתרכז בעשייה בכל תחום, לאו דווקא בתחום הלימודי, ויש קושי להימנע מהסחות דעת.

ילד עם הפרעת קשב וריכוז מתקשה בארגון, מוטוריקה עדינה, ברצף משימות, מתקשה לשמור על קשב גם לזמן קצר ולהתמיד במה שהתחיל. חלק מהילדים מפגינים קושי לחכות בתור, התנהגות אימפולסיבית וצורך להיות בתנועה. חשוב להדגיש שישנם ילדים עם מזג פעלתני יותר מאחרים והדבר לא בהכרח מצביע על הפרעת קשב וריכוז, ולכן חשוב לאבחן את הילד מוקדם ככל האפשר.

לקויות למידה והפרעות קשב וריכוז תמונה

מה ההבדל בין לקות למידה והפרעת קשב וריכוז?

יש לא מעט בלבול בנושא השוני והדמיון בין שני התחומים והורים רבים מוצאים עצמם אובדי עצות ולא יודעים למי עליהם לפנות, איזה אבחון עליהם לבצע וכיצד ניתן לסייע לילדיהם. אף על פי שיכולים להיות קשיים דומים בקרב הסובלים מליקויי למידה ובין הסובלים מהפרעת קשב וריכוז, מדובר בשני תחומים שונים.

במקרים רבים עולה השאלה האם הפרעת קשב וריכוז היא לקות למידה? לפעמים מתגלה במהלך אבחון לקויות למידה שיש קשיים נוספים כמו הפרעת קשב וריכוז, אך את האבחון המתאים והמדויק לכך יש לבצע אצל רופא נוירולוג, רופא ילדים או פסיכיאטר לילדים ונוער אשר מוסמכים לאבחן זאת.

אופן האבחון של ליקויי למידה והפרעות קשב וריכוז

אבחון דידקטי – כדי לאבחן את לקויות הלמידה, את סוגן ואת חומרתן יש לבצע אבחון דידקטי או פסיכודידקטי. במקרים רבים בית הספר הוא זה שמצביע על כך שיש קשיים לימודיים וכדאי לבצע אבחון ומפנה למכון מקצועי, לפעמים ההורים מעוניינים בכך או שגורם רפואי כלשהו מפנה אותם. בכל מקרה חשוב לוודא שמדובר במכון המוכר על ידי משרד החינוך.

האבחון הדידקטי בוחן מגוון יכולות קוגניטיביות כמו הבנת הנקרא, עיבוד מידע, כתיבה, קריאה, מתמטיקה, חשיבה, תפיסה חזותית, תפיסה שמיעתית, זיכרון, סדר וארגון ועוד. באמצעות האבחון מנסים לאתר את הגורמים לקשיים הלימודיים ואת הדרך לסייע ולמצות את היכולות.

אבחון פסיכודידקטי – מיועד לבדוק ילדים ומתבגרים על רקע של קשיים לימודיים, רגשיים או התנהגותיים. בין הסיבות לאבחון ניתן למנות לקויות למידה, הפרעת קשב וריכוז (ADHD), קשיים רגשיים, התנהגותיים או חברתיים אשר מפריעים לתפקוד של הנבדק.

דרכי הטיפול בלקויות למידה ובהפרעת קשב וריכוז

הטיפול בלקויות למידה מותאם לקושי של הילד וכולל בניית תוכנית סיוע לימודית. לאחר עריכת האבחון ממפים את נקודות החוזק והחולשה של הילד, ובאמצעות הוראה מתקנת ניתן לשפר את התפקוד הלקוי. בתי הספר מעניקים התאמות ("הקלות") לאור ממצאי האבחונים, גם במבחני הבגרות באישור ועדה פדגוגית או באישור בית הספר. על פי הצורך ניתן לקבל הארכת זמן בבחינות, הקראה של הטקסט עד כדי שינוי במבנה המבחן.

הטיפול בהפרעות קשב וריכוז מתחיל כאמור באבחון מקיף, ולעיתים לצד הפרעות אלה יש גם לקויות למידה המצריכות טיפול ממוקד של תגבור לימודי והוראה מתקנת. הטיפול בהפרעות קשב וריכוז במקרים שהדבר מפריע לתפקוד הוא תרופתי עם שילוב של טיפול רגשי קוגניטיבי התנהגותי (CBT), טיפול דינמי או ביופידבק. בנוסף יש טיפולים של ריפוי בעיסוק ואף הדרכת הורים כדי שניתן יהיה להבין את הילד והתנהגותו ולסייע לו.

רוצה לקרוא עוד על לקויות למידה והפרעות קשב וריכוז?
ממשיכים כאן >>