טיפול בלקויות למידה

כל מה שחשוב לדעת על טיפול בלקות למידה במקום אחד.

טיפול בלקויות למידה איור

למה בכלל נדרש טיפול בלקות למידה?

כיום אנחנו יודעים שיש גורמים שונים אשר מובילים לכך שילדים מסוימים יתקשו יותר מאחרים בלימודים. כך נוצר מצב לא שוויוני ולא מאוזן, שבו לחלק מהילדים יש את כל הכלים שדרושים להם כדי להצליח בחיים – בעוד שאחרים יתקשו יותר, לעיתים בלי שבכלל יבינו מדוע כל כך קשה להם.

לכן, חשוב כל כך לזהות את הסיבות לקושי של הילדים – ולהציע להם גם פתרונות – ולא רק ביקורת כפי שלמרבה הצער הרבו לעשות בעבר. מומחים היום מבינים כי קשיי למידה הם בעיה נוירולוגית לכל דבר. המהדורה החמישית והעדכנית ביותר של המדריך לאבחון וסטטיסטיקה של הפרעות נפשיות (DMS-5), מגדירה ילדים ומבוגרים שסובלים מלקויות למידה כמי שמתמודדים עם הפרעות נוירו-התפתחותיות שחשוב לתת עליהן את הדעת.

על אף שההגדרה הזאת יכולה להפחיד ולהרתיע, עצם העובדה שהיא קיימת, כבר מכניסה המון תקווה למשוואה. כיום יודעים לא רק לזהות לקויות למידה, אלא גם לסייע לילדים, בני נוער ומבוגרים להתמודד איתן בצורה טובה יותר ולהימנע מלתת להן לשבש את החיים וההישגים בבית הספר ובאקדמיה. כדי שהטיפול יהיה יעיל, חשוב להגיש אותו כמה שיותר מהר אחרי שמתעורר הקושי. ככל שהטיפול יינתן בשלב מוקדם יותר, כך הוא יהיה יעיל יותר וימנע נזקים מצטברים וארוכי טווח.

איך נראה טיפול בקשיי למידה בילדים?

"לקויות למידה" הן כידוע שם כולל למגוון רחב של מצבים שונים. לכן, הטיפול כמובן ייראה אחרת אצל כל ילד. באופן כללי, כשאומרים "טיפול" אנשים נוטים מיד לחשוב על תרופות, אך טיפול בלקויות למידה יכול להתבצע גם על ידי מתן הקלות בבית הספר, הדרכה להורים, תמיכה רגשית לילד ושורה ארוכה של כלים דומים שישפרו את ההתמודדות עם המצב.

בשלב הראשון, חשוב שההורים יבינו בדיוק עם מה הילד מתמודד. לכן, מומחים רבים ממליצים קודם כל על הדרכת הורים וכן על קבוצות תמיכה להורים של ילדים עם לקויות למידה. טיפול רגשי לילד בהחלט עשוי לסייע גם הוא, לא רק לטיפול בלקויות הלמידה, אלא גם כדי להתגבר על קשיים נוספים שיכולים להיות שזורים בהתמודדות הזאת, לרבות חרדה, דיכאון, הערכה עצמית ירודה, קשיים בהסתגלות חברתית, התפרצויות זעם או תחושת בדידות.

כיצד מבצעים טיפול בלקויות למידה למבוגרים?

מבוגרים רבים מעולם לא פנו לאבחון לקויות למידה ולכן העבירו שנים רבות מחייהם בלי שידעו מדוע הם מתקשים יותר מאחרים ולמה גם אם הם מתאמצים מאוד להגיע להישגים – זה לא תמיד עובד להם כמו לחבריהם.

לכן, לקויות למידה שמאובחנות בגיל מבוגר בדרך כלל מלוות גם בבעיות רגשיות או הפרעות נפשיות שהתפתחו לאורך הדרך. השלב הראשון בדרך לריפוי הוא כמובן אבחון מקיף, שאחריו ניתן להתאים שורה ארוכה של כלים שיעזרו לנווט את הספינה למים רגועים יותר.

כיום יש שורה ארוכה של כלים שיכולים לסייע למבוגרים להתמודד עם לקויות למידה, הפרעות קשב וריכוז או בעיות דומות נוספות. לצד הטיפול התרופתי, ניתן בהחלט גם לשקול טיפול קוגניטיבי התנהגותי, שעוזר להכיר טוב יותר את דפוסי החשיבה וההתנהגות שלנו – ובמידת הצורך להחליף דפוסים מזיקים בכאלו שמשרתים אותנו בצורה טובה יותר.

מומלץ גם להתייעץ עם מורים המתעסקים בהוראה מתקנת. אלו אנשי מקצוע שיודעים כיצד לתקן שיטות למידה שפיתחתם עם השנים, לפני שאובחנתם עם לקויות למידה, בלי ששמתם לב שהן אולי לא מתאימות לכם. גם תרגול מיינדפולנס הוא כלי שהוכח מחקרית ככזה שמסייע לשיפור ההתמודדות עם לקויות למידה, כמו גם קבוצות טיפוליות של מבוגרים שמתמודדים עם מצב דומה לשלכם.

טיפול בלקויות למידה תמונה

מי מוסמך לטפל בלקויות למידה?

סביב התחום הזה יש המון אנשי מקצוע שכל אחד מהם תורם את חלקו הייחודי והחשוב. האבחון של לקויות למידה מתבצע על ידי פסיכולוגים חינוכיים, שיקומיים או קליניים, נוירו-פסיכולוגים או מאבחנים דידקטיים עם הכשרה מתאימה. גם הטיפול יכול להתבצע על ידי מומחים אלו, או מטפלים מתחומים אחרים שמחזיקים בניסיון הדרוש לליווי ילדים או מבוגרים עם לקויות למידה.

לקויות למידה – טיפול פשוט יכול לייצר הבדל עצום

אין דבר יותר מתסכל מהתחושה שלא משנה כמה נתאמץ – זה פשוט לא יהיה מספיק. לכן, חשוב כל כך לאתר את הסיבות לקשיים בלימודים בילדות ובבגרות – ולא לחשוש לבקש עזרה, תמיכה והכוונה. זו לא רק עוד תוספת זמן, זה לא עוד טיפול רגשי – הטיפול בלקויות למידה נועד לייצר איזון ושוויון בעבור מי שלא פעם מרגישים שהם אף פעם לא יהיו שווים לחבריהם לספסל הלימודים.