אבחון דידקטי – מחירים ועלויות בישראל

כל מה שחשוב לדעת על מחיר אבחון דידקטי במקום אחד.

אבחון דידקטי מחיר איור

כמה עולה אבחון דידקטי?

מחיר אבחון דידקטי אינו אחיד בין הגופים השונים שמבצעים אותו, זאת מפני שישנם מרכיבים רבים הקובעים את מחירו של האבחון ואת איכות הביצוע שלו. בהערכה גסה, ניתן לומר שמחיר אבחון דידקטי נע בין 1,600-2,500 ש"ח.

טרם קביעת אבחון דידקטי מומלץ לבדוק דברים נוספים מלבד המחיר, מכיוון שהם עשויים להיות קריטיים לתוצאה שהאבחון מספק ולצורך האמיתי שבגינו ניגשים לאבחון מלכתחילה.

למשל, חשוב לברר מראש כשבודקים את מחיר האבחון הדידקטי, האם חוות הדעת שניתנת בסופו מטעם המאבחן של המכון עומדת בקריטריונים של משרד החינוך.

במקרה שהאבחון נדרש עבור מבחן פסיכומטרי, יש לבדוק אם האבחון מוכר לצורך זה, כי לא כל המכונים מגישים אבחון המוכר למרכז הארצי לבחינות והערכה – שהוא היחיד שמאפשר בחינה פסיכומטרית מותאמת ללקויות למידה.

כמו כן, לא בכל מכון ניתן להרחיב את האבחון הדידקטי ה"סטנדרטי" ולקבל גם הערכות המתאימות ללקויות למידה בתחום המספרים (דיסקלקוליה) או השפות הזרות (בעיקר אנגלית).

מהם המרכיבים של מחיר אבחון דידקטי?

מחירו של אבחון לקויות למידה נקבע על פי מספר מאפיינים הקשורים בעיקרם למכון שמבצע את האבחון ואלו הם:

* שנות ניסיון – מכונים שאינם בעלי ותק של מעל 5-10 שנים, עלולים למשוך אליהם לקוחות רבים יותר כדי לבסס את ניסיונם באמצעות הצגת מחירים זולים יותר מהמתחרים. עם זאת, מכון צעיר עלול גם לבצע טעויות או לא להכיר עד הסוף את דקויות האבחון ואת ההשלכות שלו, כך שיש לקחת זאת בחשבון.

* מקצועיות והכשרת המאבחנים – לצד ותק המכון, יש גם את הוותק והמקצועיות של המאבחנים כשלעצמם. אמנם אבחון דידקטי אינו דורש מאבחן שמוסמך כפסיכולוג, כמו באבחון פסיכודידקטי, ועדיין ישנם מומחים בתחום האבחון הדידקטי שהוכשרו לכך באופן רשמי ובעלי ניסיון רב בביצוע אבחונים אלו.

* מיקום גיאוגרפי – כמו בכל דבר, גם מיקום המכון שמבצע את האבחון עשוי להשפיע על המחיר. מכונים גדולים הנמצאים במרכז עלולים לדרוש מחיר גבוה יותר מאשר מכונים קטנים ומוכרים פחות הנמצאים בפריפריה – בצפון או בדרום. עם זאת חשוב לשים לב, במידה שיידרשו פגישות נוספות לביצוע האבחון, הפרש המחיר יהיה לא רלוונטי אם ההגעה למכון תדרוש עוד זמן, ניצול יום חופשה ובזבוז כסף על דלק.

* זמינות תורים – מכון אשר מלא בפניות ולא מחזיק מספיק בעלי מקצוע שיוכלו להתמודד עמן, עשוי לדרוש מחיר גבוה יותר עבור ביצוע של האבחון הדידקטי. לחילופין, מכון שזמינות התורים בו גבוהה עשוי להציע מחירים אטרקטיביים יותר כדי "למלא את היומן" ולהכניס אבחונים רבים יותר עבור המאבחנים שעובדים אצלו.

מתי כדאי לברר עלות של אבחון לקויות למידה?

פעמים רבות אבחון לקויות למידה יתבצע בשנות בית הספר, כאשר קשיי הלמידה רק מתחילים לצוץ. אך לקראת לימודים במוסדות להשכלה גבוהה, ייתכן שיהיה צורך לבצע אבחון חוזר עם תוקף רלוונטי יותר.

כמובן שניתן לבצע אבחון לקויות למידה בגיל מבוגר, לקראת צבא, לפני לימודים גבוהים או בשביל הקריירה, גם אם לא בוצע שום אבחון בעבר.

את העלות של האבחון הדידקטי יש לבדוק סמוך ככל האפשר לזמן שבו רוצים להיבחן, מכיוון שלאורך השנים מחירי האבחונים יכולים להשתנות.

אבחון דידקטי מחיר תמונה

אילו קשיי למידה מאובחנים במסגרת אבחון דידקטי פרטי?

קשיי למידה, אם קיימים, הם מצב סטטי שעלול להשפיע רבות לא רק על יכולות הלמידה הקונקרטיות אלא גם על המצב הנפשי והרגשי של האדם, לרבות תחושות חוסר המסוגלות הנלוות אליו.

לקויות למידה עלולות להימצא אצל מי שחווים תסכול או קושי במסגרות בית הספר, או חוו אותו בעבר, גם אם באופן כללי בתחומי הקריאה והכתיבה, וגם באופן ספציפי – רק במתמטיקה או באנגלית.

באבחון הדידקטי מאותרות לקויות הלמידה הנפוצות ביותר, ביניהן:

* דיסלקציה – קושי בקריאה
* דיסגרפיה – קושי בכתיבה
* דיסקלקוליה – קושי במספרים

עם זאת, קיימים גם קשיי למידה שתסמיניהם לאו דווקא מובהקים וברורים, כמו הפרעות קשב וריכוז (המוכרות גם בקיצור: ADHD) שפוגעות ביכולת הכללית של אדם להתרכז במשהו ממושך לזמן רב, לנהל את הזמן שלו בצורה מיטבית, לארגן ולסכם את המידע ולשלוף אותו בעת הצורך ועוד. גם את אלה ניתן לאתר דרך האבחון הדידקטי שבוחן כישורי למידה רבים באופן מקיף.

אבחון דידקטי במחיר מסובסד בישראל

כאמור, מחיר אבחון דידקטי יכול להגיע גם עד כמעט 2,500 ש"ח – סכום לא קטן שעלול להוות מכשול עבור אנשים רבים אשר נמצאים בקשיים כלכליים או בתקופה של צמצום בהוצאות.

למשל סטודנטים, אשר לרוב הוצאותיהם גבוהות בשל התשלום למוסדות האקדמיים ולמימון מחייתם, ואינם יכולים לעבוד במשרה מלאה בשל לימודיהם כך שגם הכנסותיהם אינן רבות.

אך לפני שמוותרים על דבר חשוב כל כך כמו אבחון דידקטי בגלל סיבות כלכליות, מומלץ לבדוק את אפשרויות המימון והסבסוד השונות: כמו עמותות וארגונים פרטיים המאפשרים לסטודנטים לבצע אבחון דידקטי למבוגרים במחיר סמלי.

אפשר גם לברר עם מספר מכונים האם הם עובדים בשיתוף עם קופות החולים השונות או עם ביטוחים מסוימים שמכסים את העלות של האבחון הדידקטי, באופן חלקי או מלא, ולוודא מראש מה התנאים שיש לעמוד בהם.