אבחון פסיכודידקטי למבוגרים או לסטודנטים

כל מה שחשוב לדעת על אבחון ליקויי למידה למבוגרים או לסטודנטים במקום אחד.

אבחון פסיכודידקטי למבוגרים לסטודנטים איור

כל מה שצריך לדעת על אבחון פסיכודידקטי לסטודנטים

אבחון פסיכודידקטי מורכב למעשה משני אבחונים ששולבו יחדיו: אבחון דידקטי הבודק כישורי למידה ואבחון פסיכולוגי הבודק רמת אינטליגנציה ומיומנויות חברתיות.

גם לאחר מסגרות הלימוד של בית הספר היסודי, החטיבה או התיכון, ניתן ומומלץ לבצע אבחון פסיכודידקטי למבוגרים, אם עדיין קיימים קשיי למידה או בעיות רגשיות, כדי למצוא את שורש הבעיה ולפתור אותו לקראת הלימודים הגבוהים.

אבחון פסיכודידקטי לסטודנטים ניתן לבצע במרכזי אבחון ציבוריים או במכונים פרטיים, כאשר לכל סוג יש כמובן היתרונות והחסרונות שלו: מחיר לעומת זמינות, איכות, ניסיון ומקצועיות המאבחנים וכדומה.

בכל מקרה חשוב לוודא שהגורם המאבחן מוכר על ידי משרד החינוך ורשום בפנקס הפסיכולוגים כפסיכולוג מוסמך. רק פסיכולוג מוסמך יכול לבצע את החלק הפסיכולוגי של האבחון הפסיכודידקטי, בזמן שהחלק הדידקטי יכול להתבצע על ידי מאבחן שאינו פסיכולוג בהכשרתו.

איתור מגוון קשיים באמצעות אבחון לקויות למידה לסטודנטים

מחקרים מהשנים האחרונות מצאו כי בישראל 1 מכל 5 סטודנטים סובל מלקויות למידה, ויש להניח כי ישנם עוד סטודנטים רבים שאינם מאובחנים באופן רשמי.

באוניברסיטה הדרישות הלימודיות הן גבוהות בהרבה מאשר בית הספר, ולעיתים גם לא מתקבלת בהם הגמישות או העזרה הדרושה כמו במסגרות החינוך הנמוכות. לפיכך עבור סטודנטים, אבחון פסיכודידקטי יכול לסייע באיתור קשיי למידה ולהוות עזרה מכריעה בלימודי התואר.

קשיי למידה יכולים להיות קשורים לכתיבה או לקריאה, לשימוש במספרים או לשפה האנגלית, אך גם ברמה הכוללת יותר של ארגון המידע, ניהול זמנים וריכוז ממוקד לזמן ארוך.

קשיים כאלה יכולים להוות אתגר משמעותי עבור סטודנט או סטודנטית שנדרשים לקרוא מאמרים רבים, לסכם אותם, לכתוב עבודות או מבחנים ובאופן כללי לעמוד בדד-ליינים קשוחים.

נוסף לקשיי הלמידה, ישנם גם קשיים רגשיים או חברתיים שעלולים להוות מכשול באוניברסיטה שבה התחום החברתי מאוד נוכח ומשפיע, גם ברמה הרגשית ואפילו ברמה הלימודית – בשיתוף סיכומים, בכתיבת עבודות בקבוצות, בהתכוננות למבחנים ועוד.

אבחון פסיכודידקטי למבוגרים הוא זה שמאפשר לסטודנט למצוא את הגורם השורשי לבעיה ולקבל המלצות לפתרונות מגוונים, החל מהקלות והתאמות לימודיות וכלה בהמלצות טיפוליות ורגשיות, שיוכלו לסייע לו לצלוח את שנות האוניברסיטה יותר בקלות, כמו סטודנטים אחרים שאינם מתמודדים עם קשיי למידה או בעיות רגשיות.

החשיבות של ביצוע אבחון פסיכודידקטי למבוגרים

גם מי שסיימו לימודים גבוהים או אינם מתכוונים להמשיך ללימודים אקדמיים, יכולים להשיג הרבה מביצוע אבחון פסיכודידקטי.

כאן יש לזכור שהלמידה היא חלק חשוב בחיינו גם מחוץ למסגרת לימודית בלעדית. בפיתוח הקריירה שלנו אנחנו נדרשים ללמוד דברים חדשים, גם אם נעבוד באותו מקום עבודה ולא נחליף מקצוע, העולם משתנה והופך מורכב יותר וכדי להישאר רלוונטיים בשוק העבודה עלינו להתאים את עצמנו אליו וללמוד את החידושים בתחום בכל עת.

נוסף על כך, יש את ההיבט הקוגניטיבי והרגשי: קושי להתחבר עם אנשים בעבודה, לבטא את רצונותינו מול ההנהלה או להיות חלק פעיל מההווי החברתי, יכול להשפיע משמעותית על הישגי הקריירה שלנו ועל ההתקדמות ומיצוי הפוטנציאל שלנו בעבודה שמרוויחה לנו כסף למחייתנו.

באבחון פסיכודידקטי למבוגרים מבוצעת האבחנה המבדלת שבודקת האם הקושי שלנו נובע מלקות למידה מסוימת או דווקא מקושי רגשי וחברתי שיש למצוא לו פתרון.

דווקא בגיל מבוגר ההבדל בין השניים יכול להיות מטושטש מאוד, מכיוון שביצועים בעבודה אינם מקבלים ציונים אך עדיין מושפעים מהסביבה החברתית או ממערכות היחסים שלנו וכך גם להיפך – מה שעלול להיות מתסכל מאוד אם לא יודעים את המקור האמיתי לקושי.

אבחון פסיכודידקטי למבוגרים לסטודנטים תמונה

כמה זמן תקף אבחון פסיכודידקטי לסטודנטים?

פעמים רבות מבוגרים שעברו אבחון פסיכודידקטי בבית הספר, יידרשו לבצע אבחון פסיכודידקטי נוסף שיספק נתונים עדכניים יותר של מצבם הלימודי או הרגשי.

נהוג לומר שאבחון שבוצע בכיתות א' עד ו' יהיו בתוקף 5 שנים קדימה, ואילו אבחונים שבוצעו בכיתות ז' עד י"ב יהיו בתוקף עד גיל 25 ויהיו רלוונטיים עבור מי שיבקשו להשלים את בחינות הבגרות שלהם גם לאחר הצבא.

עם זאת, לעומת לקויות למידה אשר לרוב אינן משתנות באופן קיצוני, התמונה הרגשית היא אחרת ויכולה להיות שונה משמעותית גם לאחר שנתיים או שלוש בלבד, תלוי בנבדק ובחוויות שעברו עליו לאורך השנים.

ההמלצה היא בכל מקרה להתייעץ עם גורם מקצועי, עדיף פסיכולוג מוסמך, בהתאם לצרכים שבעבורם רציתם לגשת לאבחון מלכתחילה ובהתאם לדברים שעברו עליכם מאז האבחון האחרון, כדי לקבל הכוונה מדויקת וספציפית עבורכם.

מה חשוב לבדוק לפני אבחון לקויות למידה למבוגרים?

להלן שלושה מהמאפיינים שחשוב לוודא טרם קביעת אבחון פסיכודידקטי למבוגרים:

1. האם קיימת פגישה מקדימה עם הגורם המאבחן טרם ביצוע האבחון? הפגישה המקדימה חשובה גם להיכרות עם הנבדק, אך גם לדיוק המבחנים שיבוצעו באבחון והתאמתם לצרכיו.

2. מה הכשרתו של המאבחן הפסיכודידקטי? ברוב המכונים המקצועיים המאבחן יהיה פסיכולוג עם תעודת M.A והכשרה ספציפית בפסיכולוגיה חינוכית ולקויות למידה, אך כדאי לוודא זאת מראש בכל מקרה.

3. האם המאבחן מוכר על ידי משרד החינוך? אם החלטתם לבצע אבחון לקויות למידה שלא דרך מכון אלא באמצעות איש מקצוע פרטי, חשוב לברר עמו את הפרט הזה משום שמסגרות החינוך השונות לא יקבלו המלצות ממאבחן שלא הוסמך דרך משרד החינוך.

נוסף למאפיינים אלה שמעידים על מקצועיות האבחון הפסיכודידקטי, מומלץ לבחור מכון עם ותק בביצוע האבחון ועם המלצות של נבדקים שקיבלו את מבוקשם בזכות חוות הדעת והיו מרוצים מהיחס שקיבלו לאורך התהליך.

רוצה לקרוא עוד על אבחון פסיכודידקטי למבוגרים או לסטודנטים?
ממשיכים כאן >>